Apíranthos - Agia Kyriakí en terug

Beoordeling: Het gaat hier om een heel aangename en gemakkelijke wandeling vanuit het mooie Apíranthos. Vooraf kun je rustig de tijd nemen om dit dorp met zijn 4 of 5 (!) musea te bezoeken. De wandeling zelf gaat via een lange vallei door een indrukwekkend berglandschap tot de eenvoudige, maar heel oude en interessante kapel van Agia Kyriakí. Door de schitterende paden verdient deze wandeling het maximum van ****.
[Bijgewerkt door Raymond op 6 mei 2013 en op 15 mei 2018.]

Tijd: De effectieve wandeltijd (EWT) bedraagt zo'n uur tot aan Agia Kyriakí en voor de terugtocht reken je op iets meer - de afstand van de heenweg alleen bedraagt 3,47 km.
De totale EWT loopt dus op tot 2u05, maar de totale tijd bedraagt gauw 4-5 uur - wij wandelden van 10u45 tot 14u45
Als je de bus neemt van half tien vanuit Chóra ben je ter plaatse rond kwart voor elf.
Met vooraf of achteraf wat tijd voor een bezoek aan Apíranthos zelf kun je in theorie over en weer wandelen naar Agia Kyriakí en nog op tijd terug zijn voor de bus van kwart over 4. Picknicken kun je bijvoorbeeld zittend op de rand van de mooie kalderími, even voor je aankomt bij het einddoel.

Routebeschrijving: [Stap niet uit bij de eerste bushaltes in Apíranthos, maar wacht tot de bus na het beschrijven van een grote bocht bij het verste deel van het dorp aankomt, bij de kerk Kímissis tis Theotókou links en het groot oorlogsmonument rechts.
Vanaf die hoofdbushalte ga je het dorp in, waar je eerst rustig kunt rondslenteren.]

[Je komt eerst op een langwerpig pleintje met het winkeltje van "The Aperinthian womens association" met allerlei weefsels, met enkele hippe cafés en met de workshop "Apiranthos Art". Het plein gaat over in een mooie, met marmer betegelde straat: links ligt het café Samarádiko met een mooi terras en we komen voorbij het heel smalle kerkje van Agios Sardónis. Even verder ligt het archeologisch museum opgericht door Michaďl Bardáni: je ziet er heel veel kleine Cycladische beeldjes, een kleivaasje uit het 3de millennium v.Chr., een geometrische tripodos uit de 8ste eeuw, voorhistorische stenen werktuigen, bronzen speerpunten, enz.
Daarna bereik je een kleine platía met mooie huizen uit 1846 en 1897; erboven zie je het folkloremuseum, bestaande uit drie kamers van een niet zo oud huis: in de woonkamer, de keuken en de slaapkamer zie je allerlei traditionele voorwerpen en werktuigen. Je kunt daarna nog even de straat verder langs wandelen, om dan terug te keren naar je vertrekpunt.
Volg je de asfaltweg nog even naar links, dan kun je ook even binnenwippen in de musea voor natuurwetenschappen en voor geologie.]

(0u00) Voor de start van de eigenlijke wandeling moet je, komende vanuit het dorp, vóór je aan de asfaltweg komt, links afdalen, om zo onder de weg door te lopen: er staat een wandelbord en een inlichtingenbord. Net daarna houden we rechts (wegwijzer  Agia Kyriakí 1 uur en [1]).
Eerst lopen we op een heel mooi geplaveid pad (na 3 minuten is er een hek in betonijzer) en ook verder is ons pad een heel mooi en beschaduwd monopáti, dat duidelijk rechts van een vallei met veel groene veldjes en tuintjes loopt; in het voorjaar staan er ook veel bloemen. Het pad daalt licht, soms met treden, en loopt dus heel makkelijk.

(0u10) Na 9 minuten moeten we weer door een gemakkelijk hek van betonijzer en het pad wordt wat smaller. Ongeveer 3 en 6 minuten verder is er nog eens een hek, het tweede tussen een muur en overhangende rotsen, en we gaan verder op een heel breed en beschaduwd pad. Na een paar minuten is er een zijpad links; er volgen enkele geplaveide stukken kalderími en even verder gaan we door een zwaar metalen hek.

(0u23) Het pad is nog altijd mooi, maar oneffen geplaveid met een mooi uitzicht op de vallei. Na enkele minuten is er een heel mooi uitgewerkte bocht naar links. Weer 2-3 minuten verder moeten we nog eens door een metalen hek en weer wat later volgt een heel eind met een houten leuning. Op het eind ervan gaan we dwars over een alóni of dorsvloer - als we goed kijken, is ons einddoel, de kerk van Agia Kyriakí reeds zichtbaar op de heuvelflank voor ons.

(0u35) We dalen wat vlugger af op een smaller en stenig pad (na 1 minuut alweer een hek in betonijzer) en dan volgt een prachtig geplaveide afdaling naar een betonnen brug. Voor we naar de brug slingeren kunnen we ook hier de stenen kerk met koepel van Agia Kyriakí zien, halfweg op de heuvel voor ons, net boven het groen van de bomen.

(0u42) Over de brug stijgen we weer op de andere heuvelflank, opnieuw op de prachtige kalderími: eerst is die heel goed bewaard, een echt kunstwerk - let op de enorme platte rotsen in de boordstenen. Na 6 minuten volgt een meer verbrokkeld stuk, maar altijd in een mooi en vrij begroeid rotslandschap. Let op de grootse muur van graniet rechts van ons, met op het hoogste punt (471 meter hoog) het kerkje van Stavrós. De laatste minuten zien we duidelijk Agia Kyriakí liggen op een heuveltje rechts.

(1u00) Achttien minuten voorbij de brug komt de kalderími tegen een muur aan, met een dubbel hek in betonijzer: een [1] rechtdoor wijst de weg naar Kalloní en de amarilmijnen
Wij gaan rechts naar Agia Kyriakí (wegwijzer): zo gaan we voorbij een geitenboerderij en door een zwaar metalen hek tot bij de oude kerk. (1h02)

De tweebeukige kerk van Agia Kyriaki is heel oud (8ste-9de eeuw?): ze dateert uit de tijd van het iconoclasme (726-843), een tijd waarin menselijke afbeeldingen verboden waren.

Vroeger konden we met enige moeite door een deurtje naar de narthex (portiek) achteraan en dan door een stenen doorgang naar de hoofdbeuk, met koepel en een zijbeuk; we zagen nog wandschilderijen (van bloemen en vogels) en de mooie oude stenen vloer. Nu is de kerk stevig op slot...
Het landschap rondom ons is schitterend: we hebben een prachtig uitzicht over dit stuk van het eiland, met even de zee en daarachter het eiland Donoússa. In de richting van Apíranthos zien we zelfs de Fanári met de kapel er bovenop!

(1u02) We gaan terug naar het hoofdpad en gaan links.
- 15-16
minuten tot de betonnen brug, een schitterend eind! Let weer op de indrukwekkende rotswand links aan de overkant van de vallei en op het prachtig plaveisel van de kalderími
- (1u20) heel mooi verder, met na 7 minuten wel meer erosie op het pad, een gevaar voor alle paden...; ever verder is er het hek en dan gaan we door
de alóni
- na 6 minuten door het metalen hek en dan komt het prachtige eind met de scherpe bocht naar rechts; weer 6 minuten later is er het andere metalen hek. Na een eindje oneffen plaveisel begint weer een prachtig, soms beschaduwd eind
- na 2 minuten is er een zijpad rechts en na weer een mooi eind gaat het door het hek onder de overhangende rots
- (1u48) het pad is nu breed; na een hek wordt het smaller, maar na het tweede hek weer heel breed
- we stijgen nu gestaag
op het mooie pad, vol bewondering voor de groene vallei en de veldjes..., en dan zijn we, na een 60-tal treden en een laatste hek,  weer in Apíranthos. (2u06)

Heb je nog tijd voor de bus komt, ga dan nog even verpozen op het terras van Samarádiko...